Egyesületünk 2024 tavaszán részt vett négy szervezet által “Közös értékeink” címmel kiírt pályázaton, melyen elnyerte a kért támogatást (CERV-FK02-2024-0753 sz.) Célunk: egyrészt a diákokkal megismertessük egyesületünk hitvallását, és bevonjuk őket a középiskolások számára szervezett programjainkba, ifjúsági csoport szervezésével, másrészt a középgeneráció tagjai (szülők, pedagógusok) számára is váljunk ismertebbé.

E projekt első programja a 2024. aug. 21-25 között szervezett táborunk Bánkon. A 31 résztvevő diák közül nyolcan pályáztak a Sztehlo Gábor emlékév alkalmából meghirdetett “Z generáció és a Gaudiopolis” témában. Ezért a tábor nevének is ezt választottuk, bízva abban, hogy létrehozzák a saját “köztársaságukat”. Színes programot állítottunk össze számukra előadásokkal, interaktív, közösséget erősítő játékokkal, közös fürdéssel, vadetetéssel, esti szórakozással. (Részletes beszámoló lentebb.)

Az ország különböző vidékéről érkező táborlakók már a második napon közösséggé formálódtak, felelősöket választottak és nevet is kitaláltak maguknak: CherVil(le), CharVil(le), CserVil(le), CsarVil(le) hogy mindenki szabadon asszociálhasson az adománytól a cseresznyéig, és a városra is (magyarul és/vagy angolul, franciául).

Bár a “köztársaság” nem valósult meg, de izgalmas vitákat folytattak egymással, hozzászólásaikkal okos, együttműködő, toleráns fiataloknak bizonyultak. További együttműködésre nyitottak, számíthatunk rájuk.

Néhány diák véleménye:

“A programok jók voltak, az is tetszett, hogy mindenki elmondhatta a véleményét.”

“Jó volt a közösség!”

“A kommunikáció a táborvezetők között és közöttünk nem volt mindig megfelelő”.

“Egy előadás kicsit unalmas volt, de a többit élveztem”.

“Nagyon jól éreztem magam a kialakuló közösség miatt.”

A tábor részletes programja

Első nap

Megérkezés, „Wallenberges” hátizsákok átvétele, elhelyezkedés a szálláson.

Ebéd után a tábori parlament alakuló ülése. Először Merényi Zsuzsa a Sztehlo életmű kutatója tartott előadást Sztehlo Gábor munkásságáról, a Gaudiopolis körülményeiről, működési szabályairól. A tábor meglepetésvendége a 91 éves korában is fiatalosan aktív Andrási Andor, a Gapo egykori polgára személyes élményei alapján válaszolt a résztvevők kérdéseire. 

A jelenlegi életkörülmények szöges ellentétben állnak az akkoriakkal, amikor a gyerekeknek saját maguknak kellett gondoskodniuk a szűkös élelmük megszerzéséről és pl. a cipőik javítgatásáról. Felmerült tehát a kérdés, hogy mit érdemes újragondolni és megvalósítani a Gapo szellemiségéből.

A program parlamenti vitával folytatódott. A vita témája a tábor szabályrendszerének kialakítása volt. A fiatalok önállóan 5 fős csoportokat alkottak. 15 perces ötletelési időt kaptak, kijelölték vezérszónokaikat. Az önként jelentkező parlamenti vitavezető és jegyzőkönyvvezető közreműködésével egy flipchartra kerültek a beszédek kulcsszavai.

Frappánsan a fiatalok a Gapo mintájára kezükbe vették a tábor rendjének kialakítását. Ugyanakkor mélységesen átérezték ennek a szabadságnak a felelősségét, az önkorlátozás szükségességét is. Gyakorlatilag összeállították és elfogadták a demokratikus polgári együttlét erkölcsi normáit és legfontosabb szabályait. Siklósi István, egyesületi tagunk, rendkívül jól facilitálta a programot.

A parlamenti vita második felének témája az államszervezet kérdése volt. A fiatalok sokkal fontosabbnak tartják a feladatokat és a felelősséget, minthogy kormány és miniszterek legyenek, ezektől a meghatározásoktól elzárkóztak.

Vacsora után profi játékmester – Pál Attila, Bpest, 13. ker. Prevenciós Központ – közreműködésével a diákok egy ismerkedős játékot vezettek: mindenki két igaz, egy hamis állítást mondott, a többieknek pedig ki kellett találni, hogy melyik a hamis.

Este elsétáltunk a Bánki tóhoz, ahol spontán beszélgetések hangulatából egyértelműen látszott, hogy egy fél nap elég volt hogy összekovácsolódjanak. Mindez olyan színes középiskolások között, akik az ország és a társadalom szinte minden részéről „verődtek össze”. Az este zenével és tánccal zárult.

Második nap

A napot online zenés mozgásos reggeli tornával kezdtük, nagy sikerrel. Majd a Sztehlo év keretében a Budapest II. kerületi Önkormányzat, az Evangélikus Egyház és Egyesületünk által közösen meghirdetett „Z generáció és a Gaudiopolis” diák pályázók közül négy pályázatot ismertek meg a diákok a készítők elmondása, bemutatása alapján. 

Szünet után „késhegyig menő” vita alakult ki: Gaudioplolis-i korhoz képest megváltozott világunkban van-e szükség, van-e létjogosultsága egy 2.0 megalakításának és ha igen, milyen funkciókkal? Folytatódott az előző napi parlamenti vita. Többen elsősorban a szabályok be nem tartásának szankcionálásra tettek javaslatokat (ügyészség, bíróság, védőügyvéd, esküdtszék), illetve kifejtették, miért ne legyen gyerekköztársaság, hiszen kialakult közös értékrendjük.

Ebéd után egyszer csak megfordult a helyzet és kezdtek kialakulni a szükséges funkciók: megválasztották az egyészségügy, környezetvédelem, pénzügy és program felelőseit.

A sajtó és kommunikációért felelős személy feladata a fotókkal dokumentálás lett.

A programfelelős ettől kezdve egyeztette a diákokkal és a táborvezetéssel a szabadidős javaslatokat, ez a tábor teljes időtartama alatt kiválóan működött.

Ha már vannak a „témafelelősök” (a „miniszterséget” és az aktuális közigazgatás megnevezésének használatát nagyon kerülték, sőt elutasították), akkor legyen nevünk is és így alakult meg CherVil(le), CharVil(le),CserVil(le), CsarVil(le) hogy mindenki szabadon asszociálhasson az adománytól a cseresznyéig, és a városra is (Ville).

Az idő kissé lehűlt, így tervezett fürdőzés helyett a  mozgás, zene, játék és persze a hangerő töltötte ki az estét.

Harmadik nap 

Délelőtt az Európai Unió működésével, az Európai Unió Alapjogi Chartájának lényegével ismerkedtek meg. Ezek az információk szükségesek voltak, hogy az ezt követő “játékban” értően részt tudjanak venni.

Ehhez az Európai Parlament honlapján található virtuális lehetőséget használtuk fel. (Virtuális szerepjáték (europa.eu))  A diákok lelkesen bújtak be egy-egy képviselő “bőrébe” és okos érvekkel próbálták a többi frakció tagjait meggyőzni, mely módosításokat fogadja el az Európai Parlament. Valódi vitahelyzet is kialakult, a valós életet imitáló alkalmazás csak 2-2 percet engedélyezett erre.

Néhány diáknak nem volt lehetősége – saját okos telefon hiánya miatt – önállóan csatlakozni a játékhoz, számukra más diákok nyújtottak segítséget, így ők is bekapcsolódjanak a döntéshozatalba.  

Délután vendégelőadó érkezett a táborba, az egyesület eszmeiségének megfelelő – embermentés – témában. Szentes László, a Magyar-Lengyel Baráti Társaság Somogy Megyei Csoportja Egyesület elnöke, a nálunk szinte teljesen elfeledett “lengyel Raoul Wallenberg”-ről – Henryk Sławikról beszélt, aki id. Antall Józseffel együttműködve 1939 és 1945 között több mint 30 000 magyarországi lengyel menekült – köztük 5000 lengyel zsidó – életét mentette meg úgy, hogy hamis útlevelet állított ki megváltoztatott  nevükre. Jelentős szerepe volt abban is, hogy  Zamárdiban, majd Balatonbogláron működhessen a magyarországi Lengyel Gimnázium és Líceum, melyben az egyedül érkező 14-20 év közötti fiatalok tanulhattak, érettségizhettek. Ezen kívül 300 zsidó árva gyerek lengyel tiszti árvaként nyilvántartva Vácon “táborozott”. Szentes László elhozta, körbe adta (és az egyesület formálódó könyvtárának ajándékozta) azt a kötetet, melyet a korabeli krónika alapján adott ki a kaposvári szervezet: “Egy falat boldogság” címmel. 

Ezek után a táborlakók meglepetés programja a vadetetés volt. A Nógrádi Vadasparkban több száz szarvast és vaddisznót tartanak. Ilyen programon még senki nem vett részt, és a hihetetlen látvány mellett nagyon sok információt is megtudhattunk az állatok életéről, a vadaspark munkájáról. 

Vacsora után karaoke vette kezdetét, melybe sokan bekapcsolódtak.

Negyedik nap

Délelőtt Pribékné Nényei Annamária, drámapedagógus izgalmas és hangulatos feladatokkal még jobban összekovácsolta a diákokat. A foglalkozások célja elsősorban hogy rávezesse a fiatalokat az asszertív kommunikáció fontosságára, az önérvényesítés és a bizalomépítés szükségességére.

Ebéd után a pécsi Emberség Erejével Alapítvány két munkatársa hozott el három – általuk fejlesztett játékot. Az egyik kártyajáték az ENSZ Emberi Jogok Nyilatkozatát dolgozza fel KIO címmel, a DEMO pedig egy közéleti szimulációs játék. Ez elsősorban kooperatív stratégiai társasjáték formájában az állampolgári aktivitás széles skáláját mutatja be. A harmadik online játékhoz belépési kódot kaptak a diákok.

A táborlakók, kihasználva a jó időt, közösen strandoltak a bánki tóban. Itt is érzékeltük mennyire egymásra figyelő, egymás iránt felelősséget vállaló diákokkal töltöttük a tábor idejét.

Ötödik nap

Délelőtt Lengyel László volt a tábor vendége. Nagyon élénk beszélgetés alakult ki, mivel a következő kérdésekkel fordult a résztvevőkhöz: 

  • szerintük mit jelent a gender, éreznek-e megkülönböztetést a lányok, szólnak-e ez ellen; A válasz: igen néhány tanárnál érezhető a negatív megkülönböztetés, de csak egymás között beszélik meg;
  • hogyan képzelik a jövőjüket: itthon, vagy külföldön az EU-ban – döbbenetes volt, hogy szinte minden 16 évnél idősebb fiatal külföldön szeretne tanulni, élni;
  • mit szólnak ehhez a szülők: – az előadó rámutatott, hogy érthető a szülők félelme, gyakran úgy érzik az EU “elrabolja” tőlük a gyereküket;
  • miért mennének el, mi lehet ennek az oka: – a felnőttek, idősebbek nem akarnak változni, nem hallgatják meg őket, sok minden nem tetszik itt nekik, pl. az oktatásban, a gyűlöletkeltés a mindennapokban, félelemkeltés az utcai plakátokon;   
  • vannak-e olyan közösségek, melyben jól érzik magukat: – szűk baráti társaság elsősorban; 
  • pozitív példák is elhangzottak: pl. a diákok fellépése az Európai Bizottságban a pedagógusokkal folytatott tárgyaláskor.

„…Az egyik legértékesebb előadás volt, amin eddig részt vettem, nagyon tetszett, hogy nyíltan tudtunk politikai és szociológiai kérdésekről beszélni…” (Egyik résztvevő diák véleménye).

A beszélgetés után a tábor zárásakor egészen rövid értékelés után minden diák kapott egy oklevelet, melyet a diákok szerkesztettek. 

A projekt az Európai Unió “Polgárok, egyenlőség, jogok és értékek” (CERV) programjának támogatásával valósul meg.

#kozosertekeink, #CERV-FK02-2024-0753

Az Európai Bizottság támogatása nem jelenti a projektben megvalósított tevékenységek tartalmának jóváhagyását, amely kizárólag az azt megvalósítók álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.  

Közös Értékeink Program | Táliber Alapítvány